Partner serwisu
Drogi i autostrady

Instytut Techniki Budowlanej: Drogi betonowe trwalsze i tańsze od asfaltowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
08-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Instytut Techniki Budowlanej: Drogi betonowe trwalsze i tańsze od asfaltowych
fot. GDDKiA
W Polsce obecnie drogi wykonane z betonu stanowią ok. 20% autostrad i tras ekspresowych. Dzięki Programowi Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ma ich być 26%. Zdaniem wielu ta technologia jest nie tylko trwalsza i tańsza ale też bardziej ekologiczna. Na kongresie Infrastruktury Polskiej, Instytut Techniki Budowlanej prezentuje wyniki oceny porównawczej cyklu życia dróg wykonanych w technologiach betonu i asfaltu.

W PBDK 2014-2023 przewidziana jest budowa 809 km dróg betonowych. Zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad technologia ta gwarantuje większą żywotność dróg na najbardziej obciążonych ruchem ciężkim trasach. Dzięki niższym łącznym kosztom budowy i utrzymania dróg w technologii betonowej pozwoli to na zaoszczędzenie aż 635 mln zł.

Beton bardziej ekologiczny

– Wysokie koszty środowiskowe utrzymania dróg asfaltowych niwelują ich niższy wpływ na efekt cieplarniany w fazie produkcji i wybudowania. Kiedy weźmiemy pod uwagę potencjalnie znacznie niższe nakłady na utrzymanie drogi dla nawierzchni betonowych, okazuje się, że są one bardziej przyjazne dla środowiska. – mówi dr Michał Piasecki z Instytutu Techniki Budowlanej.

Badania Instytutu Techniki Budowlanej pokazują, że wysokie koszty utrzymania dróg asfaltowych niwelują ich niski wpływ na efekt cieplarniany w fazie wybudowania. Jednak drogi betonowe wymagają znacznie niższych nakładów na utrzymanie nawierzchni. Sprawia to, że są one bardziej przyjazne dla środowiska.

Z tych samych testów wynika, że nawierzchnia betonowa stawia niższy opór toczenia, przez co współczynnik redukcji spalania paliw na tych trasach wynosi minimum 0,5% w stosunku do dróg asfaltowych. W przypadku samochodów ciężarowych ten współczynnik może sięgnąć nawet 10%.

Kiedy spojrzy się na spadek o 0,5% wydaje się to niedużo. Jednak w perspektywie 30 lat, dla jednego kilometra taka redukcja spalania paliwa oznacza zmniejszenie emisji CO2 o 1154 ton. Jest to tyle, ile wynoszą nakłady na wybudowanie drogi. Przy spadku o 10%, dla samochodów ciężarowych, daje to 10760 ton ekwiwalentu CO2.

Trwałe rozwiązanie

– Nawierzchnie betonowe uznane są w Europie i na świecie za najtrwalsze rozwiązanie konstrukcyjne w budownictwie drogowym. W praktyce mogą być eksploatowane przez okres minimum 30 lat, a nawet znacznie dłużej czego przykładem jest belgijska droga Lorraine pod Brukselą użytkowana bez remontu przez 78 lat – mówi profesor Jan Deja ze Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Jak widać na tym przykładzie drogi betonowe są znacznie trwalsze. Nie wymagają one przeprowadzania remontów. Takie rozwiązanie jest niemożliwe w przypadku dróg asfaltowych, gdzie co kilka lat konieczne jest nałożenie nowej warstwy ścieralnej.

Wytrzymałości nawierzchni betonowej dowodzi częste stosowanie jej na lotniskach, czy w portach kontenerowych. Dodatkowo, dzięki dużej odporności zarówno na niskie jak i wysokie temperatury, jest ona odporna na powstawanie kolein. Tego nie można powiedzieć o asfalcie, w przypadku którego pojawiają się one niedługo po remoncie.

Tańsza budowa

Analiza kosztów budowy drogi przeprowadzona na podstawie cennika Sekocenbud wskazuje, że średni koszt 1m2 wykonanego w technologii betonu jest niższy o 29,8% dla kategorii ruchu KR6 i o 26,5% niższy dla kategorii ruchu KR7. Jeszcze większe różnice na korzyść nawierzchni z betonu cementowego pojawią się kiedy liczymy łączne koszty budowy i eksploatacji drogi.

   
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5